Jeziora Turawskie, dzień pierwszy

Sobota, 3 września 2016 | dodano: 06.09.2016

Dynie i słoneczniki

Zaczynają się jesienne klimaty lecz wciąż jest ciepło i pogodnie, trzeba z tego korzystać.
Po raz kolejny do Lublińca pociągiem za trzy złocisze. Tym razem z Krzyśkiem i na dwa dni. Nieoceniony Grzesiek pożyczył nam stosowną mapę, dzięki której mogliśmy wybierać fajne, spokojne dróżki i ciekawe miejsca do zwiedzania. Z Lublińca wyruszyliśmy Szlakiem Powstańców Śląskich, zatrzymując się w Lubecku, Łagiewnikach, Gwoździanach i w Działoszynie. Po drodze podziwiałam piękne aleje często ocienione potężnymi dębami. Bardzo to lubię, jednak tereny te znam lepiej niż dalsze więc pominę je w opisie wycieczki.

Zębowice, staw i kościół
Zębowice, staw i kościół © anwi

Dalej przez Szemrowice, Zębowice z kompletnie zrujnowanym dworem i Radawie z pięknie usytuowaną wśród brzozowego zagajnika i bardzo nietypową maryjną drogą krzyżową.

Jedna ze stacji drogi krzyżowej w Radawiu
Jedna ze stacji drogi krzyżowej w Radawiu © anwi

W Zakrzewie Turawskim najpierw zatrzymała nas charakterystyczna dla tych stron kaplica wieżowa z dzwonem, który jeszcze nie tak dawno dzwonił co dzień o 12 na Anioł Pański.

Kapliczka wieżowa w Radawie
Kapliczka wieżowa w Radawiu © anwi

Potem wjechaliśmy w ulicę Kościelną z interesującą zabudową typu frankońskiego.

Domy typu frankońskiego w Zakrzowie

Ulica ta zwana jest przez miejscowych Siedlung, gdyż wybudowana została dla przesiedleńców z terenów przeznaczonych na zbiornik retencyjny zwany teraz Jeziorem Turawskim Dużym a kiedyś Hitlersee (brrr!).
Na końcu ulicy piękny drewniany kościółek z XVIII w.

Kościół Świętych Piotra i Pawła w Zakrzowie Turawskim
Kościół Świętych Piotra i Pawła w Zakrzowie Turawskim © anwi

Nadeszła pora na ciepły posiłek i poszukiwanie kwatery. W Dylakach zjedliśmy smaczne pierogi a kwaterę bardzo przyjemną i niedrogą znaleźliśmy dopiero w Kotórzu Wielkim.