Brama Mirowska

Niedziela, 27 listopada 2011 | dodano: 28.11.2011

Tworzą ją dwa ostańce: Skała Balika i Skała Jasia i Małgosi.

To Skała Balikowa z wyraźnym, czarno-białym rysunkiem utworzonym przez kopeć z palonych tu ognisk i przez wodę.
W średniowieczu mieściła się tu warownia. Strome zbocza z trzech stron tworzą świetne warunki obronne. Czwarta strona miała umocnienia wykonane ludzką ręką.

W skale, pod charakterystycznym okapem znajduje się wejście do jaskini.

Z drugiej strony rzeki jest Skała Jasia i Małgosi, z którą związana jest legenda. Otóż dawno temu stała tu uboga chatka w której mieszkała babuleńka z dwójką sierot. Kochała je całym sercem i opiekowała się nimi najlepiej jak umiała. Pewnego dnia jednak zaniemogła. Poprosiła więc dzieci, żeby przyniosły jej wodę życia z pobliskiego źródła. Dzieci poszły lecz po drodze zaczęły się bawić tak wesoło, że zapomniały o prośbie babci. Umęczona chorobą starowinka pomyślała sobie "nie przypuszczałam, że Jaś i Małgosia mają serca z kamienia". I wtedy dzieci zamieniły się w skałę.

Do skały Jasia i Małgosi można dotrzeć wygodną dróżką, my jednak przedzieraliśmy się do niej przez trawy porastające wysuszone z powodu długotrwałego braku opadów mokradła.

Z powodu suszy przejezdny jest cały prawy brzeg Warty aż do mostu w Jaskrowie.

Miejscami jakieś pnącza całkowicie pozarastały krzewy i drzewa tworząc dziwaczne formy.

Gość | 14:37 wtorek, 12 czerwca 2012 | linkuj Pozwoliłam sobie na skopiowanie legendy i zdjęć. Opowiem i pokarzę to wszystko moim przedszkolakom. Wybieram się z nimi na spacer po okolicy, ale tam nie zdołamy dojść. Dziękuję
| 06:38 środa, 7 grudnia 2011 | linkuj Angelino - już cieszę się na wspólne kręcenie po Jurze.
Serdecznie pozdrawiam wszystkich zaglądających!
sikorski33
| 16:14 poniedziałek, 5 grudnia 2011 | linkuj Interesująca historia o Małgosi i Jasiu;) Fajna wyprawa:)
Pozdrawiam
rowerzystka
| 20:19 niedziela, 4 grudnia 2011 | linkuj Ciekawa historia z Jasiem i Małgosią :)
angelino
| 17:58 niedziela, 4 grudnia 2011 | linkuj obiecuję sobie, że w przyszłym roku pojeżdżę więcej w Jurze, to i okazja do spotkania się zdarzy zapewne, a Ty z Krzyśkiem znacie ją jak chyba mało kto ...
benasek
| 00:25 niedziela, 4 grudnia 2011 | linkuj Interesujące o tym Jasiu i Małgosi... Tak w ogóle, to ciekawe dlaczego jest tak, że zawsze pierwszy wymieniany jest właśnie Jaś a nie Małgosia!
| 09:45 czwartek, 1 grudnia 2011 | linkuj Ooo, a gdzie szron? ;) Super wycieczka.
| 21:24 wtorek, 29 listopada 2011 | linkuj Od czego wywodzi się nazwa Skała Balikowa?
funio
| 17:30 poniedziałek, 28 listopada 2011 | linkuj Fajne tereny:)
| 09:58 poniedziałek, 28 listopada 2011 | linkuj Susza otwiera nowe możliwości dostania się w miejsca niedostępne:)

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa ceobi